Parking Wspólnoty Mieszkaniowej – kto może korzystać z miejsc postojowych?

Jak wskazują badania, na jedną rodzinę przypada więcej niż jeden samochód. To spora zmiana, która jednocześnie ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony widać, że ludziom żyje się wygodniej i cenią sobie komfort posiadania własnego środka transportu. Z drugiej zaś strony generuje to ogromne problemy z parkowaniem. O ile w nowoczesnym budownictwie problemy z miejscem parkingowym są rozwiązywane systemowo, to na starszych osiedlach dochodzi do dantejskich scen w walce o najlepsze miejsce parkingowe. Więc jak powinno wyglądać parkowanie na osiedlu?

Spis treści:

Jak tworzone są parkingi na osiedlu?

Tereny osiedli, które zarządzane są przez wspólnoty mieszkaniowe, rządzą się swoimi prawami. Parking w takim miejscu można utworzyć na dwa sposoby:

  • wydzielenie drogi wewnętrznej,
  • utworzenie strefy zamieszkania.

Parking jako strefa zamieszkania – jak ją utworzyć?

Utworzenie strefy zamieszkania na osiedlu wymaga znajomości przepisów. Prawodawca nakłada kilka obowiązków, które muszę być spełnione. Przede wszystkim konieczne jest podjęcie uchwały przez wspólnotę mieszkaniową, w której zgadza się ona na utworzenie strefy zamieszkania oraz decyduje się na poniesienie z tego tytułu kosztów. Należy oznaczyć teren osiedla za pomocą specjalnych znaków. Są to stojące znaki:

  • D-40 – oznacza „strefę zamieszkania”,
  • D-41 – oznacza „koniec strefy zamieszkania”.

Dodatkowo zgodnie z przepisami prawa, konieczne jest oznaczenie wszystkich miejsc parkingowych zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury dotyczącym warunków technicznych dla budynków mieszkalnych oraz ich usytuowania. Należy również podjąć działania mające na celu likwidację miejsc parkingowych, które zostały wyznaczone niezgodnie z przepisami, na przykład te, które znajdują się zbyt blisko budynków mieszkalnych.

Gdzie można parkować na terenie osiedla ze strefą zamieszkania?

Parkowanie na terenie osiedla ze strefą zamieszkania możliwe jest wyłącznie w miejscach, w których pozwala na to prawo. Miejsca parkingowe powinny być wydzielone zgodnie z przepisami. Dystans między budynkiem mieszkalnym z oknami, ale również placem zabaw czy boiskiem powinien wynosić:

  • 7 metrów w przypadku parkingu do 4 miejsc parkowania
  • 10 metrów w przypadku parkingu od 5 do 60 miejsc parkowania
  • 20 metrów w przypadku parkingu z większą liczbą miejsc parkowania

W przypadku granicy działki dystans wynosi:

  • 3 metry w przypadku do 4 stanowisk
  • 6 metrów w przypadku 5-60 stanowisk
  • 16 metrów dla większej liczby stanowisk.

Kto może zostawiać samochód na parkingu osiedlowym?

Samochód bez wątpienia jest dużym ułatwieniem w życiu codziennym, dopóki nie przyjdzie do opłat za strefę płatnego parkowania w mieście. Wiedzą o tym również urbaniści i miejscy architekci, którzy muszą mierzyć się z wyzwaniem deficytu miejsc parkingowych. Stale rosnąca gęstość zabudowy utrudnia tworzenie racjonalnej sieci komunikacyjnej oraz dobrze usytuowanych parkingów. Warto też dodać, że parkingi, oprócz swojego oczywistego przeznaczenia, muszą również być ekologiczne, spełniać wymogi prawne oraz estetyczne. Można zmienić całą infrastrukturę osiedlową w jeden wielki parking, ale nikt nie chciałby mieszkać w takim „uroczym” otoczeniu. Betonowe pustynie, choć być może zaspokajają potrzeby rozrastającego się rynku motoryzacyjnego, to z pewnością nie wyglądają korzystnie. Dlatego też tworzy się tzw. zielone parkingi, które są gratką nie tylko dla mieszkańców, ale również dla osób spoza osiedla, które szukają wygodnych miejsc parkingowych, poza płatną strefą parkowania. Mieszkańcy Wspólnot się denerwują, ponieważ w ich mniemaniu parking osiedlowy powinien być przeznaczony wyłącznie dla mieszkańców. Czy mają rację?

Otóż tak! Z wygód parkingów osiedlowych powinni korzystać tylko Mieszkańcy, którzy płacą za ich utrzymanie. Trudno więc się dziwić zdenerwowaniu wobec sytuacji, gdy ktoś spoza Wspólnoty korzysta z dobrodziejstwa ich parkingu. Wiele Wspólnot Mieszkaniowych inwestuje w szlabany i ochronę, która weryfikuje, kto wjeżdża na parking na osiedlu. Inną opcją są również bramy otwierane na pilot, który naturalnie, udostępniany jest jedynie mieszkańcom.

Bardzo często na osiedlach montowane są również wystające słupki opuszczające się tylko na kliknięcie pilota.

Mandat za parkowanie na terenie Wspólnoty Mieszkaniowej?

Co w takim razie grozi osobom bezprawnie parkującym na parkingu Wspólnoty Mieszkaniowej? Czy chcąc zostawić samochód na nie swoim osiedlu, musimy obawiać się kar pieniężnych? Otóż nie do końca. Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej może bowiem przyjąć uchwałę, która będzie zakładała nakładanie kar finansowych na osoby parkujące nie na swoim miejscu, jednak niestety taki zapis nie będzie miał mocy prawnej. Można co prawda obawiać się założenia blokady na koła samochodu zaparkowanego w nieodpowiednim miejscu, jednak w tym przypadku prawo do tego ma tylko Policja oraz Straż Miejska.

Parkowanie w strefie zamieszkania a policja i straż miejska

W przypadku parkingów osiedlowych najczęściej stosowane jest utworzenie strefy zamieszkania. Jest to rozwiązanie preferowane, gdyż wówczas obowiązują na nim przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wówczas daje to możliwość policji oraz Straży Miejskiej do egzekwowania przepisów. Chodzi przede wszystkim o pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości do 20 km/h oraz parkowanie w wyznaczonych miejscach. Służby odpowiedzialne za utrzymanie porządku mogą ukarać mandatem czy napomnieć kierowcę, którego pojazd zaparkowany jest nieprawidłowo.

Niestety nic nie są w stanie zdziałać w przypadku zaparkowania na czyimś miejscu przez osobę spoza osiedla. Ani policja, ani Straż Miejska nie mogą sprawdzić uprawnień do parkowania. Ich może jedynie zainteresować poprawność parkowania w świetle przepisów ruchu drogowego.

Parkowanie na drodze wewnętrznej a policja i straż miejska

Przepisy dotyczące ruchu drogowego nie obejmują dróg wewnętrznych osiedli mieszkaniowych. Drogi wewnętrzne, czyli te znajdujące się na terenie osiedli mieszkaniowych, dojazdowe do różnych obiektów, czy też place przed dworcami, czy portami, nie są objęte przepisami dotyczącymi ruchu drogowego w takim samym stopniu, co drogi publiczne. To sprawia, że kierowcy, parkując na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych lub na trawnikach, często unikają odpowiedzialności.

W przypadku dróg wewnętrznych policja i straż miejska mogą interweniować jedynie w sytuacjach, w których bezpośrednio występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Oznacza to, że gdy incydent nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego lub pieszych, organy te są zazwyczaj bezradne.

Konflikt między mieszkańcami o miejsca parkingowe

Oprócz konfliktów z osobami nieuprawnionymi do korzystania z parkingu czasem występują też problemy pomiędzy mieszkańcami danego osiedla. Każdy chciałby móc parkować tuż obok swojej klatki schodowej, to oczywiste. Jeśli chodzi o parkingi podziemne, to sprawa jest rozwiązywana bardzo prosto – najczęściej mieszkanie kupuje się razem z konkretnym miejscem postojowym w parkingu podziemnym. Niestety, miejsca na parkingu naziemnym rzadko kiedy są przypisywane do konkretnej osoby lub mieszkania. Czy jest jakiś sposób, aby zapobiec konfliktom? Otóż coraz więcej Wspólnot Mieszkaniowych decyduje się na wprowadzenie przepisów regulujących korzystanie z parkingu osiedlowego.

Podsumowanie

Co warto podkreślić słowem zakończenia: Wspólnota Mieszkaniowa nie jest upoważniona do zakładania blokad na koła, jak również nie ma prawa do wystawiania mandatów. Takie uprawnienia ma jedynie Policja i Straż Miejska. Tym niemniej warto zapoznać się z zasadami parkingu na swoim osiedlu, by nie dać się zaskoczyć ewentualnym pretensjom ze strony współużytkowników parkingu.

Szukasz pomocy w zarządzaniu nieruchomościami mieszkaniowymi? Sprawdź: administrator nieruchomości Warszawa i poznaj naszą ofertę.